kita berBAHASA, berBICARA, dan berKONGSI luahan MINDA dalam meWARNAi kehidupan yang hanya seketika.
Tuesday, August 25, 2009
Jaya Diri 2009 - moga terus berjaya
Assalamualaikum, alhamdulillah kelas tambahan untuk tingkatan 3 dan tingkatan 5 telah selesai dilaksanakan. Kelas Jaya Diri untuk PMR diadakan pada hari Isnin 24 Ogos 2009. Terima kasih diucapkan kepada Kak Dian, Kak Julie, Aini, Azeanna, dan Wan yang bertungkus lumus mengajar murid-murid yang datang walaupun hanya 14 orang yang datang. Mudah-mudahan segala ilmu yang dicurahkan dapat membantu murid yang betul-betul ingin berubah.
Kelas Jaya Diri SPM berlangsung pada hari ini walaupun hanya 15 orang yang hadir. Dapat juga saya mencurah ilmu dalam bahagian Karangan Berpandu. Terima kasih kepada Chen, Leong, Fice Tine dan Wan yang sanggup mengorbankan masa cuti mereka untuk bersama-sama murid yang hadir. Tak lupa juga terima kasih kepada kak Norita (GKM Bahasa) yang sudi meluangkan masa bersama cikgu-cikgu BM yang berdedikasi. Semoga segala usaha yang dicurahkan dapat mendatangkan hasil yang diharapkan. Letihlah jugak walaupun sekejap...bulan puasalah katakan.
Friday, August 14, 2009
KISMeMaK dan ABCTOK
K-----Keluarga
I----- Ibu bapa
S-----Sekolah
Me---Media massa
Ma---Masyarakat
K-----Kerajaan
KELUARGA (K)
Huraian tentang keluarga meliputi aspek adik-beradik, saudara mara, dan sesiapa sahaja yang boleh dikaitkan sebagai keluarga. Jelaskan peranan dan tanggungjawab setiap individu yang boleh dipanggil keluarga dalam karangan anda. Kata-kata hikmat kepimpinan melalui teladan boleh menggambarkan betapa contoh yang baik amat diperlukan dalam menjalani kehidupan.
IBU BAPA (I)
Ibu bapa sering digambarkan sebagai suri teladan kepada anak-anak. Oleh itu, isi ini agak mudah untuk dikembangkan oleh sesiapa sahaja. Pastikan anda menjelaskan secara terperinci aspek ini. Peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya amat sinonim dengan fungsi ibu bapa dalam mendidik anak-anak sejak kecil.
SEKOLAH (S)
Sekolah menjadi rumah kedua kepada remaja. Jelaskan peranan pihak sekolah dalam menguatkuasakan disiplin dan program di sekolah. Begitu juga dengan peranan guru dalam mendidik murid sama ada di dalam kelas ataupun semasa aktiviti kokurikulum. Peribahasa guru kencing berdiri, murid kencing berlari boleh digunakan.
MEDIA (Me)
Media massa amat berpengaruh dalam menyalurkan maklumat kepada masyarakat sama ada media cetakan mahupun media elektronik. Huraikan kesan penyaluran maklumat oleh media massa terhadap sesuatu isu yang dibincangkan. Frasa mata pena lebih tajam daripada mata pedang amat sesuai digunakan dalam konteks ini.
MASYARAKAT (Ma)
Setiap ahli masyarakat perlu memainkan peranan masing-masing dalam sesuatu isu. Setiap insan mempunyai peranan yang penting. Jelaskan secara terperinci fungsi ahli masyarakat.
Penggunaan peribahasa berkaitan bekerjasama boleh digunakan, misalnya ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni atau bagai aur dengan tebing atau yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing.
KERAJAAN (K)
Peranan kerajaan amat penting dalam sesuatu isu kerana kerajaanlah badan pemerintah, pembuat dasar dan pihak yang memastikan dasar dilaksanakan dengan sempurna. Kempen yang berterusan yang berkesan boleh dilakukan oleh kerajaan. Penjelasan tentang kesan kempen atau penguatkuasaan undang-undang di sesebuah negara boleh dihuraikan. Janganlah sampai nasi menjadi bubur atau amalan sudah terhantuk baru tengadah diamalkan oleh pihak kerajaan.
Seterusnya, bagi setiap isi, anda boleh menggunakan teknik ABCTOK dalam menghuraikan dan menjelaskannya.
A-----Apakah isu yang dibincangkan atau ingin dihuraikan?
B-----Bilakah hal tersebut boleh dilakukan atau berlaku?
C-----Cara perkara tersebut dilaksanakan.
T-----Tempat perkara tersebut dilakukan.
O-----Orang yang terlibat dalam perkara tersebut.
K-----Kenapakah perkara tersebut penting dalam isu yang dibincangkan.
Selamat mencuba.
Soalan Bahasa Melayu SPM Jun 2009
Kertas 1
Karangan bahan rangsangan:
Usaha-usaha membantu mangsa banjir
Isi karangan berdasarkan gambar yang diberi
Karangan Respons Terbuka :
S1- Persediaan untuk menghadapi temu duga untuk mendapatkan biasiswa bagi melanjutkan pelajaran ke IPTA
S2 - Syarahan bertajuk, "Keluarga bahagia penentu kecemerlangan akademik anak-anak"
S3 - Kebaikan menyertai aktiviti sukan lasak
S4 - Cara-cara untuk meningkatkan keluaran bahan makanan negara.
S5 - Langkah-langkah mempromosi seni dan budaya Malaysia ke luar negara.
Tema yang masih belum disentuh secara langsung setakat peperiksaan BM Julai 2009 , antaranya termasuk :
1. Isu pendidikan negara
2. Pengangkutan awam
3. Pelaburan dan tabungan
4. Pelancongan
5. Memulihara bangunan bersejarah
Jadikanlah maklumat ini sebagai panduan dalam mengulang kaji untuk SPM 2009. Kertas Soalan Kertas 2 akan cikgu bincangkan di dalam kelas seandainya berkesempatan.
Tema Karangan Tingkatan 5
UNIT 1 : RUMAH TERBUKA RAKYAT MALAYSIA
Rumah Terbuka Aidilfitri
Rumah Terbuka Malaysia
Kemanusiaan Sejagat
UNIT 2 : PENDIDIKAN ALAF INI
E-Pendidikan
Pendidikan Maya
Kepentingan Ilmu Dalam Era Globalisasi
UNIT 3 : PENGANGKUTAN ALAF INI
Tren ERL
Kejayaan Negara dalam Perindustrian Tren Laju
Harapan Masa Depan
UNIT 4 : BANDAR PINTAR MALAYSIA
Bandar dalam Taman
Putrajaya Mercu Tanda Kemajuan Negara
Perpaduan Menjamin Keamanan
UNIT 5 : ALAM PEKERJAAN
Kerjaya Masa Depan
Kejayaan dalam kerjaya
Impian, Usaha dan Kejayaan
UNIT 6 : PENDIDIKAN INDUSTRI
Pendidikan Industri di IPT
Pendidikan Industri Teras Pembangunan Negara
Cabaran Pendidikan Industri
UNIT 7 : BIOLEMBANGAN
Kejayaan Melalui Pertanian
Bioteknologi dalam Pertanian
Perkembangan Pertanian
UNIT 8 : PELABURAN
Pelaburan Mengubah Masa Depan
Pelaburan Menerusi Saham Amanah
Pelaburan Dalam Sektor Hartanah
UNIT 9 : TELEPERUBATAN
Kesihatan Sepanjang Hayat
Amalan Pemakanan Seimbang
Cegah Sebelum Parah
UNIT 10 : SUKAN SEANTERO DUNIA
Malaysia Jaguh Sukan SEA
Sukan Mengharumkan Nama Negara
Malaysia Penganjur Sukan Antarabangsa
UNIT 11 : KOMUNIKASI GLOBAL
Mykad Ciptaan Kita
Internet dan Dunia Tanpa Sempadan
Seni Sastera Khazanah Bangsa
UNIT 12 : PELESTARIAN BUDAYA WARISAN
Memelihara Budaya Bangsa
Anugerah Seni Negara
Adat Perkahwinan Masyarakat Malaysia
Tema Karangan Tingkatan 4
TEMA DALAM BUKU TEKS TINGKATAN 4
Unit 1 : SENARIO MASYARAKAT KITA
Masyarakat Malaysia Alaf Baru
Tradisi Kejiranan Dalam Masyarakat
Unit 2 : AMBANG REMAJA
Remaja dan Cabaran
Remaja dan Keluarga
Disiplin Remaja dan Kokurikulum
Unit 3 : DUNIA SEMAKIN CANGGIH
Kad Elektronik
Budaya Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi
E-mel dan anda
Unit 4 : KERANAMU Malaysia
Patriotisme
Malaysia Alaf Baru
Pengorbananku
Unit 5 : MELESTARIKAN ALAM SEKITAR
Pendidikan Alam Sekitar
Kualiti Udara
Pencemaran Sungai Kita
Unit 6 : RIADAH
Hobi, Sukan dan Rekreasi
Cabaran di Puncak Kinabalu
Hobi dan Cabarannya
Unit 7 : GENERASI KITA
Wawasan Generasi Kita
Patriotisme Generasi Muda
Generasi Pelapis
Unit 8 : GAYA HIDUP SIHAT
Amalan Gaya Hidup Sihat
Remaja dan Kesihatan
Obesiti dan Pencegahannya
Unit 9 : KERJAYA
Minggu Kerjaya
Cita-cita dan Kerjaya
Surat Permohonan
Unit 10 : WARISAN BANGSA
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
Warisan Seni Bina MelayuTradisional
Pemuliharaan Warisan Sejarah
Unit 11 : INDUSTRI PELANCONGAN MALAYSIA
Kebudayaan dan Pelancongan
Malaysia dan Destinasi Pelancongan
Warna-warna Malaysia
Penanda wacana 2
Minggu hadapan peperiksaan percubaan SPM dan PMR akan bermula. Sebagai panduan untuk murid-murid yang ingin cemerlang dalam aspek penulisan karangan, cikgu ingin berkongsi penanda wacana yang boleh digunakan dalam penulisan anda semua. Percayalah, latihan yang berterusan akan membuahkan hasil yang diinginkan.
i) Penanda permulaan karangan
a) Pada era globalisasi ini,
b) Pada zaman pascakemerdekaan ini,
c) Dalam meniti arus kemodenan ini,
d) Dewasa ini,
e) Pada masa ini,
f) Kini,
g) Dasawarsa ini,
h) Dalam meniti kehidupan pada marcapada,
i) Sejak sedekad yang lalu,
j) Sejak negara menikmati arus kemerdekaan,
k) Kebelakangan ini,
l) Belakangan ini,
m) Sejak akhir-akhir ini,
ii) Penanda memulakan isi baharu
a) Selain itu,
b) Di samping itu,
c) Sementara itu,
d) Lebih-lebih lagi,
e) Dalam pada itu,
f) Lain daripada itu,
g) Pada waktu yang sama,
h) Dalam pada itu,
i) Seterusnya,
iii) Penanda huraian isi karangan
a) Hal ini demikian kerana
b) Hal ini berlaku kerana
c) Hal ini terjadi kerana
d) Hal ini disebabkan oleh
e) Hal ini wujud akibat daripada
f) Hal ini bersangkut-paut dengan
g) Hal ini berpunca daripada
h) Hal ini tercetus apabila
i) Hal ini timbul apakala
iv) Penanda memberi contoh dalam karangan
a) Misalnya,
b) Contohnya,
c) Sebagai contoh,
d) Tamsilnya,
e) Sebagaimana yang kita sedia maklum,
v) Penanda menghuraikan contoh
a) Hal ini mengakibatkan
b) Hal ini menyebabkan
c) Oleh itu,
d) Maka,
e) Oleh hal yang demikian,
f) Oleh sebab itu,
g) Jelaslah bahawa
h) Justifikasinya,
vi) Penanda menutup isi
a) Kesannya,
b) Natijahnya,
c) Akibatnya,
d) Akhirnya,
e) Dengan itu,
f) Dengan berbuat demikian,
g) Dengan keadaan sedemikian,
vii) Penanda menulis dua huraian dalam satu ayat
Contoh:
Masalah sosial yang dibincangkan oleh masyarakat ini memang memeningkan kepala (Huraian 1) _(x)_ membimbangkan semua pihak. (Huraian 2)
a) justeru
b) malah
c) malahan
d) tambahan pula
e) sementelahan
f) sekali gus
g) di samping
h) bahkan
i) malar-malar
viii) Penanda memulakan perenggan penutup
a) Kesimpulannya,
b) Intihanya,
c) Secara tuntas,
d) Konklusinya,
e) Sebagai penutup wacana,
f) Sebagai penghias bicara akhir,
g) Sebelum mengakhiri wacana ini,
h) Secara keseluruhan,
ix) Penanda menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza
a) Walau bagaimanapun,
b) Namun demikian,
c) Daripada perspektif yang berbeza,
d) Jika dilihat dari sudut lain,
e) Dengan kata lain,
f) Kontradiksinya,
g) Di sebalik itu,
h) Dalam pada itu,
i) Dari sudut lain,
x) Penanda memulakan atau memasukkan peribahasa
a) Bak kata peribahasa, .......
b) Bak kata peribahasa Melayu, ............
c) Bak kata orang tua-tua, ...........
d) Bak kata mutiara, .........
e) Bak peribahasa, ............
f) Bak kata cendekiawan, .............
g) Persis kata peribahasa, ............
h) Persis kata peribahasa Melayu, .............
i) Persis kata orang tua-tua, ............
j) Persis kata mutiara, ............
k) Persis peribahasa, ...............
l) Persis kata cendekiawan, .............
m) Hal ini sama dengan peribahasa ..........
n) Senario ini persis dengan peribahasa Melayu, yakni .......
o) Fenomena ini dikatakan
p) Masalah ini sama dengan peribahasa ...........
q) Saya yakin rakyat Malaysia mengenali peribahasa .......
Wednesday, August 12, 2009
Hidup bererti
Kalau kita asyik mahu mencipta sengketa, adakah hidup kita akan gembira?
Kalau kita asyik mahu melihat kekurangan diri, adakah hidup kita akan sempurna?
Kalau kita asyik bercakap sahaja, adakah semua impian hidup kita akan menjadi?
Sememangnya, semua persoalan di atas agak sukar untuk dijawab oleh jiwa yang rasional. Satu renungan, penelitian, dan pencernaan minda amat diperlukan dalam merungkai frasa-frasa yang dinyatakan. Nampak sukar? Atau gaya bahasa saya yang mengelirukan?
Dalam pergaulan seharian, kita pasti akan bertemu dengan manusia yang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah yang kadang kala amat sukar untuk dimengertikan.
Bukan sedikit orang yang suka melihat orang lain melakukan kesalahan. Walaupun kesalahan tersebut sebesar zarah, pasti hal tersebut akan digembar-gemburkan ke seluruh organisasi. Begitu juga terdapat spesies manusia yang amat gembira apabila melihat seseorang yang lain berdukacita atau mengalami masalah. Aduhai...hidup ini hanya sementara namun, mengapakah hal-hal sebegini masih berlaku di dalam dunia yang fana ini. Justeru, muhasabahlah diri agar diri terhindar daripada segala bentuk kebatilan dan sentiasa cuba menjauhi kemungkaran. Alangkah indahnya hidup ini andainya semua umat manusia hidup dalam berkasih sayang?
Friday, August 7, 2009
RAHSIA TULISAN TANGAN
Artikel ini saya peroleh ketika melayari blog MUZRI dalam ruangan Tips Kehidupan. Memang seronok jika kita mahu mengenali diri sendiri.
Rahsia Melalui Tulisan Dr Fadzilah Kamsah
Pertama : Tekanan
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
· Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif
ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
· Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit
Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
· Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
· Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)
Ketiga : Kecondongan
i. Condong ke kanan
· Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih
sayang, berani, pemurah
ii. Condong ke kiri
· Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka
campur orang
iii. Tegak
· Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan
tengah
iv. Campur-campur
· Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)
Keempat : Kerapatan
i. Jarang-jarang
· Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.
ii. Rapat-rapat
· Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut
Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z
i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
· Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan
b) Kecil, pendek dan tak sempurna
· Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri
Keenam : Pada palang huruf kecil T (t)
i. Tinggi
· Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
· Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
· Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana
Rumusan : -
Tulisan mencerminkan peribadi… Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan Personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup…
Thursday, August 6, 2009
Jaga hati + Jaga mulut
Sebenarnya tidaklah sesukar mana untuk hidup gembira di dunia yang fana ini. Emm.. memang senang cakap daripada buat. Tetapi, kita juga perlu ingat bahawa jika tiada orang mahu bercakap tentang hal ini mungkin ada orang yang ketandusan idea atau tidak tahu untuk berbuat apa takkala masalah melanda.
Cubalah kita menjaga hati orang lain dan mengelakkan diri daripada menimbulkan konflik sesama manusia. Adalah penting kita menjaga butir bicara yang ingin diluahkan kepada orang lain. Oleh itu, berfikirlah sejenak sebelum menuturkan kata kepada insan di sekeliling kita. Jika kita tidak mahu orang lain menyakitkan hati kita, usahlah membuat orang lain terasa hati apabila kita berbicara.
Tuntasnya, Allah mengurniakan akal fikiran kepada semua manusia. Gunakanlah harta yang tidak ternilai harganya untuk mensyukuri nikmat Tuhan dan sentiasa cuba membaiki diri. Bermuhasabahlah demi keharmonian hidup di dunia. Semoga kita semua mendapat kerahmatan daripada yang maha Esa.