Thursday, June 18, 2009

Hidup ini suatu perjuangan

Salam dan terima kasih kepada sesiapa juga yang sudi mengunjungi ruangan ini. Sebenarnya di kala ini aku amat keletihan. Macam-macam yang menyebabkan aku sebegini. Maklumlah, akulah ibu, akulah guru, akulah isteri dan akulah... dan akulah...
Sebenarnya Hari Sukan Sekolah baru sahaja berlalu semalam. Bukannya buat apa sangat. Tapi terik matahari yang membakar amat terasa sampai ke saat ini. Itu baru terik matahari di dunia. Cuba fikirkan tentang terik matahari di akhirat. Aduss. Tak tercapai dek akalku yang dangkal ini. Aku juga sedang sibuk menyiapkan laporan PBS yang akan dipantau oleh pemantau pada bila-bila masa. Ditambah pula dengan masalah pembantu rumahku yang mula buat hal. Hei, pening dan terus pening kepala dibuatnya. Alhamdulillah aku masih ada tempat untuk berkongsi masalah, siapa lagi kalau bukan si 'Dia' yang maha kuasa.
Kalau difikir-fikirkan semula nampaknya macam wanita sahajalah yang banyak bebannya dalam meneruskan kelangsungan hidup ini. Apa tidaknya, anak merengek ibulah yang memujuknya. Kalau suami merengek, isterilah yang melayannya. Tapi, kalau si ibu atau si isteri yang merengek... agak-agaknya akan adakah yang cuba mendodoikannya? Adil @ tak adil? Sebenarnya, walaupun wanita sering menyatakan kesanggupan untuk melaksanakan segala tugas yang dipertanggungjawabkan, memang musuh manusia akan sentiasa cuba menghasut agar perasaan tidak berpuas hati sentiasa bertahta. Oleh itu, kalaulah termuncul perasaan sebegitu, cepat-cepatlah beristighfar dan memohon kemaafan daripada Pencipta.
Aku berdoa agar segala penat lelah dan keletihan yang aku rasakan akan mendapat keredhaan daripadaNya. Semoga Allah memberi kekuatan kepadaku untuk mengharungi segala dugaan dan cabaran dalam kehidupan. Sememangnya hidup ini suatu perjuangan!

No comments:

Post a Comment