Thursday, June 25, 2009

Tayar, butang dan Michael Jackson.


Alhamdulillah, Anas tak demam lagi, cuma suaranya berubah sikit kerana selesema ringan. Dia aktif macam biasa. Tapi, hari ni aku tak benarkan dia ke sekolah supaya dia dapat berehat di rumah. Tak tahulah dia berehat atau tidak di rumah. Entah-entah.... ligat bermain dengan 'baby'.
Pagi tadi aku bangun awal untuk menguli adunan donat yang Anas minta malam tadi. Ingatkan nak bangun tengah malam, tapi letihlah pulak dan terus tertidur. Nasib baik bangun cepat sikit dan aku terus sediakan bahan yang ada. Sementara mandi dan solat Subuh, sempatlah adunan tu kembang nanti. Selepas aku pakai tudung, terus aku ke dapur. Alhamdulillah, adunan dah kembang. Aku tunjukkan pembantuku cara menerapnya. Anas kata nak donat 'tayar' dan donat 'butang'. Sebenarnya aku yang beri nama tu supaya mudah dan seronok anak-anak menikmatinya. Kalau kita menerap donat dengan menggunakan pencetak yang dijual di pasaran, akan terbentuklah gelungan donat dan bulatan kecil di tengahnya. Maka terhasillah donat 'tayar' dan 'butang'. InsyaAllah, akan seronoklah nanti Anas dan 'baby' makan nanti. Kakak dan Abang bawa nasi goreng aje ke sekolah hari ni. Aku pulak, makan di kantin ajelah...
Oh, ya! Michael Jackson meninggal dunia hari ni. Sibuk betul murid-muridku tentang peristiwa tersebut.
Aku katakan kepada mereka,
"Kita pun akan mati juga kerana semua yang hidup begitulah fitrahnya. Semakin lama kita hidup, semakin dekatlah kita dengan hari kematian yang ditentukan oleh Tuhan. Mungkin bila balik sekolah nanti, cikgu 'accident'. Bila-bila masa pun kita boleh mati dan kita mesti sentiasa bersedia".
Ya, Allah! Semoga aku mati dalam iman. Amin.

No comments:

Post a Comment